Sztuka Współpracy-Miasto Edukacji

Artykuł autorstwa Yaakova Hecht Źródło oryginału : https://www.education-cities.com/

Od 15 lat jestem w fascynującej podróży w kierunku stworzenia nowego modelu edukacyjnego – miasta-edukacji. Jest to sprzeczne z istniejącymi modelami. Miasta edukacyjne, miasta przyjazne dzieciom i miasta uczące się, angażują się w działania edukacyjne niezależnie od istniejącego systemu edukacji.

stoED | Miasta edukacyjne
W styczniu 2017 r. miasta edukacyjne zostały wybrane na scenie Bett, w największych centrach edukacyjnych na świecie, po dziesięciu wiodących inicjatywach edukacyjnych w ramach fińskiego projektu HundrED

Wizja miasta edukacji jest obecnie prowadzona głównie przez organizację „Cities of Education” w Izraelu. W tym roku organizacja zyskała międzynarodowe uznanie programu  HundrED  z Finlandii, który wybrał ją jako jeden ze 100 najbardziej obecnie inspirujących projektów edukacyjnych. dzieje się na świecie.

Miasto Edukacji postrzega system oświaty jako kluczowe narzędzie rozwoju miasta,  a w mieście kluczowe narzędzie rozwoju systemu edukacji.
Miasto edukacyjne przechodzi proces przemiany od pracy w „paradygmacie piramidy” do pracy w „paradygmacie sieci” . Ta definicja oznacza, że ​​sieć jest wdrożona w całym mieście. Sieć współpracy ukierunkowana na sprostanie wyzwaniom i potrzebom nowej edukacji.

Współpraca może mieć miejsce między wszystkimi organami i mieszkańcami miasta (WSPÓLNE MIASTA), ale w mieście ich motorem edukacji, rdzeniem ula sieciowego, jest miejski system edukacji.

Aby zrealizować tę koncepcję, całe miasto staje się jedną wielką szkołą!

Społeczność dyrektorów, nauczycieli i uczniów zaczyna współpracować, a przestrzeń sieciowa rozprzestrzenia się po całym mieście.

W pierwszej fazie szkoły zaczynają współpracować, później dołączają również organizacje publiczne i prywatne oraz starsi mieszkańcy miasta. Stopniowo tworzy się sieć współpracy, w której każda organizacja i osoba w mieście może być zarówno „nauczycielem”, jak i „uczniem”, co oznacza dzielenie się i zdobywanie wiedzy w celu stawiania czoła wyzwaniom miasta.
Miasto staje się centrum rozwoju nastawionym na rozwój i rozwój swoich mieszkańców.
W rosnącej fali wiedzy, gdzie tworzenie nowej wiedzy będzie głównym źródłem dochodu (w przeciwieństwie do fali informacyjnej, gdzie centralna wartość przekazu informacji już istniejących), proces miejski jest „kluczowym graczem” a platforma miejska jest najwłaściwszą platformą uczenia się przez całe życie.
Struktura oferowana przez pierwotną szkołę (k12) już nie wystarcza do życia w szybko zmieniającym się świecie. Świat, który wymaga od nas różnorodnego uczenia się przez całe życie, które zamienia każdego z nas w ucznia (i nauczyciela), nawet poza granicami szkoły. Stara struktura już nie wystarcza, zwłaszcza jeśli chcemy, aby każda osoba (w każdym wieku) znalazła to, co Sir Ken Robinson nazywa „właściwym miejscem” lub jego unikalnymi obszarami siły i rozwoju. Natomiast zasoby miasta – kapitał ludzki (mieszkańcy i ich specjalizacje), przyroda, kultura, biznes, ośrodki społeczne i oczywiście wszystkie istniejące w mieście przestrzenie edukacyjne, takie jak przedszkola, szkoły, uczelnie i nie tylko – otwierają nowe i fascynujące światy dla ucznia, jego wyjątkowość i możliwości. Wszystko to poprzez współpracę pomiędzy systemem edukacji a społecznością.
Ten ruch staje się coraz bardziej możliwy ze względu na znaczące zmiany zachodzące na świecie. Zmiana, która tworzy owocną współpracę między państwem (Ministerstwo Edukacji) a władzami lokalnymi. Środek ciężkości i kontrola nad edukacją i innymi aspektami naszego życia przechodzi z państwa do samorządu. Procedury, które wcześniej były uciążliwe i długotrwałe, stały się prostsze i bardziej osiągalne dla społeczności. Burmistrzowie, szefowie wydziałów edukacji i lokalni przedsiębiorcy nie muszą już czekać na powolny i długotrwały proces ogólnokrajowy i mogą wdrażać innowacyjne programy edukacyjne w swoim mieście oraz promować współpracę niezbędną do przekształcenia miasta w jedną dużą szkołę.
Współpraca ta ma miejsce na różnych poziomach – między szkołami, między nimi a systemem publicznym i prywatnym, między nauczycielami, między nimi a uczniami, między nimi a rodzicami, a stamtąd do wszystkich mieszkańców.
Promowanie współpracy Organizacja Która Miasta Edukacyjne stworzyła i prowadzi Laboratorium Innowacji Edukacyjnych / Miejskich   jako platformę wspierania i rozwijania współpracy ogólnomiejskiej. Laboratorium zajmuje się wyzwaniami miejskimi, jednocześnie wzmacniając i wspierając poszczególnych uczestników. Mogą to być nauczyciele, dyrektorzy, liderzy systemu edukacji, przedstawiciele różnych organizacji, biznesmeni, artyści i każdy mieszkaniec zainteresowany udziałem w rozwiązywaniu wyzwań.
W laboratorium poszczególni uczestnicy stają się wzmacniającą i wspierającą grupą jednostek, wykorzystującą swoje unikalne zdolności.
  1.  W pierwszym etapie laboratorium jest zajęte tworzeniem współpracy pomiędzy wszystkimi jego uczestnikami
  2.  W drugim etapie grupa bada wyzwania miasta, wybiera z nich obszary swojej działalności i wyrusza we wspólną podróż edukacyjną (najczęściej ze sposobów radzenia sobie z podobnymi wyzwaniami na całym świecie)
  3.  W trzecim etapie nawiązywana jest współpraca między wszystkimi organizacjami biorącymi udział w laboratorium – wokół wyzwań miejskich
  4.  W czwartym etapie tworzona jest „miejska waluta edukacyjna”, która przyspiesza wszelką współpracę zachodzącą w mieście i łączy system edukacyjny z inną ideą, która obecnie nabiera rozpędu – „smart city”. Jest to koncepcja, która ma na celu usprawnienie i poprawę funkcjonowania miasta poprzez tworzenie współpracy we wszystkich sektorach za pomocą połączenia innowacyjnych technologii

Ta wspólna praca może odbywać się w klasie, w szkole, w mieście i na całym świecie. Z naszego doświadczenia wynika, że ​​uczestnicy laboratorium rozwijają się i pracują z energią i inspiracją, kiedy mogą marzyć, uczyć się i próbować. Ich entuzjazm, nawet jeśli skierowany na małą wyspę innowacji, jest zaraźliwy i powoduje ruch współtworzenia w całym mieście. W zamian chętnie przyczyniają się do jego rozwoju i są dumni, że do niego należą.