Laboratorium Innowacji Miast Edukacyjnych
Laboratorium Innowacji Miejskich to platforma opracowana przez Organizację Miast Edukacyjnych i zbudowana zgodnie z międzynarodowym modelem laboratorium innowacji, służąca do opracowywania i wdrażania innowacyjnych podejść w systemach lokalnych.
W laboratorium innowacji uczestnicy wyruszają w podróż polegającą na uczeniu się i opracowywaniu przełomowych programów oraz próbach wdrożenia ich w terenie. Laboratorium umożliwia uczestnikom (urzędom, edukatorom, ludziom biznesu itp.) naukę, planowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań stojących przed nimi wyzwań. W ten sposób w laboratorium tworzona jest grupa współpracowników poszukujących i zmieniających, pasjonujących się nauką sieciową, doświadczeniem i dzieleniem się.
„Nigdy nie wątp w zdolność małej, zaangażowanej i rozważnej grupy ludzi do zmiany świata. W rzeczywistości od niepamiętnych czasów takie grupy były jedynymi, które odniosły sukces”. (Margaret natychmiast)
Pięć etapów laboratorium:
W pierwszym kręgu – nauka z własnego doświadczenia
W drugim kręgu – nauka od kolegów i najbliższego otoczenia
W trzecim kręgu – uczenie się z tego, co dzieje się na świecie w danej dziedzinie.
————————————————————————————————————–
Aby stworzyć nową rzeczywistość, musimy najpierw spróbować ją sobie wyobrazić. Jeśli faza uczenia się była efektywna, granica znanej wyobraźni została poszerzona i teraz możemy również wyobrazić sobie rzeczywistość, która jeszcze nie istnieje. Celem etapu wyobraźni jest tworzenie przyszłych obrazów możliwych rzeczywistości. Celem jest tworzenie oryginalnych i świeżych pomysłów, które są zrównoważone.
Destylować oznacza redukować i być precyzyjnym. W tym momencie pomysły, które pojawiły się na etapie wyobraźni, są przekształcane z surowców w uporządkowane plany pracy, które uwzględniają zasoby, czas i ograniczenia. Następnie wybierz z treści plan, który najlepiej łączy się z osobistymi zdolnościami i skłonnościami serca i jest dostosowany do istniejących zasobów.
Stworzyć sens, by dobry pomysł zamienił w istniejącą rzeczywistość. Faza kreatywna to spiralny proces, który łączy dwa kluczowe elementy – doświadczenie i rozwój. Najpierw poeksperymentujemy z uruchomieniem programu w ramach „Wyspy Innowacji”, wstępnego eksperymentu w „realu”, a od eksperymentu na wyspie innowacji i jej poznania będziemy dalej rozwijać pomysł. Później odziedziczymy między nimi „wyspy”, aby stały się „miastem edukacji”.
—————————————————————————————————————-Celem akompaniamentu internetowego jest osobiste towarzyszenie uczestnikom laboratorium: w pierwszym etapie – w nauce, a w drugim etapie – w rozwoju przełomowego projektu, który promują w mieście.
Akompaniament odbywa się na dwa sposoby:
- asynchroniczny ciągły akompaniament w grupie na Facebooku
- synchroniczny akompaniament sesji wideokonferencyjnych WhatsApp