Model drużyny sportowej w uczeniu się w grupie
Zespół to grupa (nauczycieli, dyrektorów, uczniów…) mająca wspólny cel. Aby osiągnąć ten cel, jak w meczu piłkarskim, każdemu przydzielana jest rola, która odpowiada jego umiejętnościom, wykorzystuje jego mocne strony i daje wyraz swojej twórczości. Dostrzeganie i wzmacnianie jednostki jest niezbędnym warunkiem sukcesu zespołu, a jednostka ze swojej strony jest oddana duchowi zespołu i realizacji jego celów. I tak jak w piłce nożnej i sporcie w ogóle, powstaje skoncentrowana, znacząca i potężna energia, która może wykonać prawie każde zadanie.
W drużynie obowiązują dwie zasady:
- Każdy się uczy, każdy uczy – zespół działa jak sieć (a nie jak piramida), co oznacza, że każdy wnosi swój wkład w wiedzę i umiejętności oraz jest ofiarowywany przez innych. Zespół dostrzega różnicę i wyjątkowość każdego z nich. Dlatego też, gdy „jednostka” zostaje wzmocniona i wzmocniona, „razem” wychodzi nagrodzone.
- Mierzalny i przejrzysty wspólny cel – zespół ma wspólny cel, do osiągnięcia którego zobowiązują się wszyscy uczestnicy. Nie ma między nimi konkurencji, tylko współpraca i wzajemna pomoc. Każdy zespół buduje narzędzia pomiarowe, które pozwalają mu być w stałym kontakcie z wynikami swoich działań. Wyniki (średnia grupy, a nie wyniki indywidualne) są prezentowane w przejrzysty sposób wszystkim członkom zespołu i stanowią poduszkę do ciągłego dialogu między członkami zespołu w celu poszukiwania i rozwijania sposobów promowania sukcesu grupy.
Czerwony, żółty i zielony – Aby być precyzyjnym i doskonalić model „uczeń uczy”, trenerzy drużyny używają trójkolorowych zakładek. Po wstępnym pomiarze materiału każdy uczeń umieszcza obok niego kartę określonego koloru.
ZIELONA – kontroluję materiał i mogę uczyć innych,
ŻÓŁTA – rozumiem, ale wciąż potrzebuję nauki,
CZERWONA – nie rozumiem, potrzebuję pomocy.
Celem jest
osiągnięcie maksymalnej liczby zielonych kart
na koniec lekcji.
Dobrze działający zespół ma kilka znamion:
- Istotne relacje między członkami zespołu
- Współpraca
- Wspólne znaczenie i odpowiedzialność
- A co najważniejsze przyjemność, radość z robienia
Dla percepcji miast edukacji rdzeń zespołu składa się w nim z całej Tory: dostrzegania jednostki i wspólnego tworzenia – wizji jednostki, jej wyjątkowości i witalności dla otoczenia. Jednocześnie tworzenie sieci współpracy, która promuje i wzmacnia jednostkę i grupę.