Nadpobudliwość

JAK ŻYĆ Z ADHD?

1. Nie rób dwóch rzeczy naraz.
2. Planuj działania. Przemyśl to, co zamierzasz zrobić.
3. Używaj przypominaczy w telefonie, kalendarzy w komputerze – ustawiaj powiadomienia dla swoich działań.
4. Staraj się wprowadzić jak najwięcej rutyny w swój plan dnia i czynności. Gubi cię chaos.

JAK ROZPOZNAĆ ADHD?

– ADHD to akronim angielskiego terminu oznaczającego zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder).

– Osoby z ADHD dużo częściej uzależniają się od używek niż osoby zdrowe. Częściej też podejmują ryzykowne kontakty seksualne i wcześniej przerywają naukę. Są bardziej narażone na wypadki komunikacyjne, których zwykle są sprawcami.

– ADHD dotyka także kobiet. Na jednego zdiagnozowanego chłopca przypada jedna dziewczynka. Dziewczęta częściej mają niższą samoocenę, zaburzenia lękowe czy depresyjne.

– ADHD u dorosłego może się objawiać przez przerywanie wypowiedzi innych, trudności z czekaniem na swoją kolej, zmienne reakcje emocjonalne, niedotrzymywanie ustalonych terminów, intensywne, ale często nietrwałe relacje z innymi, nieokiełznany bałagan, skłonność do ryzyka. Osoby takie mają też problemy z organizacją pracy, nie radzą sobie z zadaniami wymagającymi dłuższego wysiłku umysłowego, łatwo się rozpraszają, zapominają o różnych przedmiotach lub je gubią.

– Skąd to się bierze? Przyczyn tego zaburzenia szuka się w genach. Osoby z ADHD mają zaburzenia w wydzielaniu neuroprzekaźników – hormonów, które sterują wieloma funkcjami mózgu. Mają też nieco zmienione niektóre struktury mózgu zaangażowane w emocje i pamięć. ADHD nie da się wyleczyć, można jednak łagodzić jego objawy i za pomocą farmakologii oraz treningu behawioralnego poprawić komfort codziennego funkcjonowania.